Ahad, 25 Januari 2009

KEWALIAN DAN KOMENTARNYA




KELEBIHAN ORANG -ORANG YANG MENDAPAT BIMBINGAN ALLAH S.W.T


Ulama merupakan pewaris para anbiya. Namun demikian, ulama yang dimaksudkan disini bukanlah mereka yang memperolehi ilmu mereka daripada buku-buku. Ulama yang dimaksudkan ialah mereka yang bergelar aqtab.


Bagi golongan ini, Allah telah membuka enam kunci kuasa di dalam hati mereka, dan juga memberitahu mereka tujuh nama peribadi yang ada untuk mereka.


Lima peringkat Qutub:


• Qutub

• Qutub al-Bilad

• Qutub al-Mutassarif

• Qutub al-Irshad, dan

• Qutub al-Aqtab.


Qutub merupakan seorang yang telah dianugerahkan oleh Allah satu kuasa yang boleh mengeluarkan daripada zat Muhamamd ilmu-ilmu kerohanian dari alam kerohanian dan ghaib ke dunia. Beliau dapat memperolehi dan mengeluarkan ilmu dan rahsia dari hati Rasulullah (saw). Ini merupakan tahap pertama seorang qutub.


Qutub al-Bilad bertanggungjawab ke atas susunan dan kestabilan di dalam dunia ini. Beliau tahu tentang keperluan-keperluan setiap bangsa dan segala kumpulan makhluk di bumi ini.


Qutub al-Irshad menjadi penasihat kepada 124,000 para awliya.


Qutub al-Mutassarif diberi otoriti untuk mengarah para malaikat kepada setiap manusia dan makhluk, dan juga bertanggungjawab ke atas makhluk-makhluk yang kecil seperti cacing-cacing yang tinggal di celah-celah batu. Semua kuasa ini datangnya dari Sayyidina Muhammad (saw).


Qutub al-Aqtab menyelia dan bertanggungjawab ke atas aqtab-aqtab yang lain.

Tiada ulasan: